Leányfalui Móricz Zsigmond Általános Iskola
Adatok
Intézményünkben a gyermek teljes személyiségének kompetencia fejlesztése a legfontosabb pedagógiai feladat. Nevelőink szellemileg, erkölcsileg és testileg egészséges nemzedéket kívánnak nevelni a ránk bízott gyermekekből.
Az intézmény adatai:
Elnevezése: Leányfalui Móricz Zsigmond Általános Iskola
Székhelye: Leányfalu, Szent Imre herceg útja 9-13.
Típusa: Általános Iskola
Fenntartója és működtetője: Váci Tankerületi Központ
Telefon/telefaxszáma: +36 26 383 195
+36 30 715 4495
E-mail címe: leanyfalusuli@gmail.com
Az intézmény rövid története:
A leányfalui iskola alapításának gondolata 1906. szeptember 8-ig vezethető vissza. Ezen a napon Köhler Ferenc levelet írt Prohászka Ottokár székesfehérvári püspöknek kérve segítségét egy iskola felállításához, mivel a gyerekeknek Pócsmegyerre kellett átjárniuk a református egyház által fenntartott felekezeti iskolába, holott a leányfalui gyerekek 4/5 részben római katolikusok voltak.
„Elkerülhetetlenül szükséges, hogy legyen iskola, a gyerekek mind színmagyarok, a leányfalui község földhöz ragadt szegény nép, többnyire uradalmi béresek, külön iskolaadót Pócsmegyernek nem fizet” – olvashatjuk a korabeli dokumentumokban.
1908. szeptember 1-jén az állam „meghallgatásra hajtotta kegyes fülét” és igazi magyar kir. állami népiskolával örvendeztette meg a még közigazgatásilag Pócsmegyerhez tartozó Leányfalvát.
1908. szeptember 20-án a „Pócsmegyer-leányfalui állami elemi népiskola” a kilenc gondnoksági tag ünnepélyes eskütétele után 62 gyerekkel egy nagyobbacska szobában „megnyitotta kapuit”, s elkezdődött a tanítás.
Fontos mérföldkő az iskola történetében az 1946., illetve az 1949-es esztendő, amikor Leányfalu közigazgatásilag végleg elszakadt Pócsmegyertől, a közös elemi népiskola „Leányfalu Körzeti Általános Iskola” néven működik tovább. A közel 300 éves pócsmegyeri iskola „tagiskolává” vált.
1967 szeptemberében halálának 25 éves évfordulóján „vette fel” az iskola az országos hírű író és „leányfalui lakos”, Móricz Zsigmond nevét.
1997-ben megoldódni látszott az elmúlt 90 év összes gondja, mely az iskolát érintette: bővíteni, új helyen új iskolát építeni, a régit korszerűsíteni tornateremmel vagy tornacsarnokkal, az óvodát is eladni vagy átépíteni. Tény, hogy 1997-ben az állam ismételten „meghallgatásra hajtotta kegyes fülét” és címzett támogatás keretében felépült 2 új tanterem, egy 800 m2 alapterületű tornaterem, új konyha és étterem, valamint átépítésre került az óvoda is.
2000. május l-én háromévi építkezés után ünnepélyes keretek között „átadásra” került az „új” iskola.
2009-ben Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása, eszközbeszerzés és infrastruktúrafejlesztés KMOP 4.6.1/B_2 számú pályázatunk keretében iskolánkat felújították, kibővítették, és ennek következményeként pályáztunk a TÁMOP 3.1.4. pedagógiai tartalmak fejlesztésre.
Még ebben az évben adaptáltuk a kompetencia alapú oktatást intézményünkben.
2012 decemberében az óvoda külön vált az iskolától.
2016. január elsejétől az intézmény fenntartója és működtetője a Váci Tankerületi Központ.
2008-as tanévben a tanulói létszám 20%, 2009-től évente kb.10%-kal nőtt.
A „robbanásszerű” emelkedést a következő tényezők indokolják:
Budapest agglomerációs körzetében (kb. 25 km-es), így Leányfalun is megnőtt a „zöld övezetbe” költözők, illetve az üdülők átminősítésével az állandó lakosok száma, és ezek elsősorban fiatalok.
A Leányfalun született gyermekek száma is, a 2002-es év visszaesésétől eltekintve örvendetes növekedést mutat, és stabilizálódni látszik.
Pedagógiai alapelveink
Intézményünk nevelőtestületének pedagógiai hitvallása
Az intézményünkben dolgozó pedagógusok mindennapi nevelő és oktató munkájukban az alább felsorolt pedagógiai alapelveket szeretnék érvényre juttatni.
Iskolánkban olyan légkört kívánunk teremteni, ahol a gyermekek otthon érezhetik magukat.
Ennek keretében:
- a gyermek személyiségét tiszteletben tartjuk,
- bevonjuk őket, saját iskolai életük megszervezésébe,
- a gyermek egyéni képességeit az oktatás során figyelembe vesszük,
- diákjaink előre megismerhetik a velük szemben támasztott követelményeket, így tudhatják, mit várunk el tőlük,
- minden gyermek számíthat a pedagógusok jóindulatú segítségére tanulmányi munkájában és életének egyéb problémáiban,
- az iskola életében szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakítására törekszünk.
Intézményünkben a gyermek teljes személyiségének kompetencia fejlesztése a legfontosabb pedagógiai feladat. Nevelőink szellemileg, erkölcsileg és testileg egészséges nemzedéket kívánnak nevelni a ránk bízott gyermekekből.
Ennek érdekében:
- vállaljuk a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyéni fejlesztését és ennek érdekében bevezettük és elterjesztjük a kompetencia alapú oktatást, és az ezt szolgáló újszerű tanulásszervezési eljárások, valamint módszerek alkalmazását,
- esélyegyenlőséget biztosítunk,
- SNI-s tanulókat integráltan oktatjuk,törekszünk az alkotó pedagógiai klíma megteremtésére, a nevelőtestület módszertani kultúrájának fejlesztésére, a kompetencia-alapú oktatás megvalósításához illeszkedő módszertan széleskörű megismerésére és elsajátítására, és új típusú tanári attitűd kialakítására, aki nem előadó tanár, hanem a tanulási folyamatot irányító, segítő, támogató és innovatív pedagógus, megalapozzuk a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás, szolgáló kompetenciákat,
- törekszünk arra, hogy a digitális írástudást megalapozzuk, elterjesszük; a cél, hogy megvalósuljon a digitális oktatási tartalmak integrálása a kompetenciafejlesztő oktatás alkalmazása során.
- Folytatjuk és továbbfejlesztjük a már kidolgozott és új intézményi innovációinkat,
- törekszünk arra, hogy diákjaink elsajátítsák az egyéni tanulás módszereit,
- segítjük a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyéni képességeinek kibontakozását a kompetencia alapú oktatás megvalósításával, szeretnék elérni, hogy tanulóink körében a szorgalomnak, a tudásnak és a munkának becsülete legyen,
- törekszünk a humánumra, az egyén és a közösségek iránti tiszteletre,
- segítünk gyermekeinknek észrevenni és értékelni a jót - megelőzni, felismerni a rosszat,
- törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció elfogadott normáinak és helyes formáinak kialakítására,
- szeretnénk gyermekeinkkel megismertetni nemzeti kultúránk és történelmünk eseményeivel, kiemelkedő személyiségeivel és hagyományaival, hogy mindezek megbecsülése révén tápláljuk a gyermekekben a haza, a szülőföld iránti szeretetet.