Tájékoztató a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központról
Az alábbi dokumentum pdf formában letölthető.
NEMZETI TURISZTIKAI ADATSZOLGÁLTATÓ KÖZPONT
BEVEZETÉSÉRŐL SZÓLÓ TÁJÉKOZTATÓ
Jogszabályi környezet, elérhetőségek:
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (továbbiakban: NTAK) a szálláshely-szolgáltatók adminisztrációs kötelezettségének könnyítése és az országos statisztikai adatgyűjtés segítése céljából működtetett informatikai rendszer, mely működésének kereteit a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) határozza meg.
Az NTAK rendszeréhez való csatlakozásra, az abban foglalt adatok kezelésére vonatkozó előírásokat valamint a szálláshely-szolgáltatók kötelezettségével kapcsolatos részletes szabályokat a Tv. végrehajtásáról szóló 237/2018.(XII.10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) taglalja.
Az új rendszer bevezetésével minden szálláshely digitálisan, szálláshelykezelő szoftver használatával tudja teljesíteni a vendégek bejelentkezésénél előírt adatrögzítési kötelezettségét. Az NTAK közvetlen adatkapcsolat formájában adatot fogad a szálláshely-szolgáltatóktól, ezeket tárolja, feldolgozza, aggregált és strukturált riportokat, elemzéseket készít, és a szektor adatszolgáltató szereplői, valamint a törvényben meghatározott hatóságai számára ezeket szolgáltatja.
NTAK honlapja: https://info.ntak.hu/
Információ kérése szálláshely-szolgáltató részére: info.NTAK@mtu.gov.hu
NTAK üzemeltetője a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (MTÜ), elérhetőségek: https://mtu.gov.hu/
Az NTAK portál használatáról részletes információkkal szolgáló felhasználói segédletek legfrissebb
verziói az alábbi helyen letölthetők: https://info.ntak.hu/felhasznaloi-segedletek/
Regisztrációs kötelezettség:
A 2019. július 1-jét követően szálláshely-szolgáltatási tevékenységet megkezdő szolgáltató kötelessége a tevékenysége megkezdésétől számított 5 napon belül elektronikus úton regisztrálni az NTAK üzemeltetője által e célra működtetett elektronikus felületen.
A már működő szálláshelyeknek NTAK-ba történő adatszolgáltatás megkezdését megelőzően a szálláshely típusonként meghatározott regisztrációs időszak megkezdését követően 1-1 hónap áll rendelkezésre a rendszerbe történő regisztrációra az alább részletezett ütemterv szerint.
Az NTAK-ban történő regisztráció során a szálláshely-szolgáltató a következő adatokat adja meg:
A szálláshely-szolgáltató
a) neve,
b) adószáma,
c) statisztikai számjele,
d) statisztikai főtevékenysége,
e) székhelye,
f) levelezési címe,
g) telefonszáma,
h) elektronikus levelezési címe,
i) szálláshely-szolgáltatási tevékenységének kezdőnapja.
A regisztráció feltételei:
· szálláshely-szolgáltató a tevékenységre kiváltott adószámmal rendelkezik
· szálláshely-szolgáltató a tevékenységét az illetékes jegyzőnek bejelentette, illetve a jegyző nyilvántartásba vette
· szálláshely-szolgáltatásra használandó, NTAK kommunikációs modullal rendelkező szálláshelykezelő szoftvert telepítette
· regisztrációt végző személy rendelkezik Ügyfélkapu regisztrációval
· nem hivatalos képviselő regisztrációja esetén a hivatalos képviselő által, a Rendelkezési Nyilvántartásban a regisztrációt végző személyt meghatalmazta
A szálláshely-szolgáltatók regisztrációjának menete:
A regisztrációs folyamat teljes mértékben elektronikus. Ki végezheti el a szálláshelyek regisztrációját (majd később az adatok módosítást vagy törlését)?
· a szálláshely-szolgáltató személyesen vagy
· annak törvényes képviselője vagy
· rendelkezési nyilvántartásban meghatározott személy
Azonosítás:
· a regisztrációs folyamat során az NTAK üzemeltetője elektronikus azonosítási szolgáltatás útján ellenőrzi a szálláshely-szolgáltatóra vonatkozó adatokat
· az azonosításhoz szükséges, szálláshely-szolgáltatóra vonatkozó adatokat a regisztrációt végző természetes személy adja meg az NTAK üzemeltetője számára
Sikeres azonosítást követően a regisztrációt végző természetes személy regisztrálja a szálláshely-szolgáltatót az NTAK-ba:
· a szálláshelyet
· a szálláshelyen nyújtott szolgáltatásokat
· az általa használt, NTAK kompatibilis szálláshelykezelő szoftvert
A regisztráció folyamatáról bővebben itt tájékozódhat: https://info.ntak.hu/csatlakozasi-segedlet/
A regisztráció során megadott adatok változását a szálláshely-szolgáltató a változás bekövetkezését követően, legfeljebb 8 napon belül köteles az NTAK elektronikus felületén átvezetni.
Az NTAK a területileg illetékes jegyzőt az elektronikus felület által automatikusan generált elektronikus üzenetben 24 órán belül tájékoztatja a regisztrált, valamint az adataiban változást bejelentő szálláshely- szolgáltatókról.
A már működő szálláshely-szolgáltatóknak a regisztrációt fokozatosan kell teljesíteniük típustól függően az alábbi ütemezésben:
Szálláshelytípus Regisztrációs időszak Adatszolgáltatás kezdete
szálloda 2019. június 1. és 30. között 2019. július 1-jétől
panzió 2019. szeptember 1. és 30. között 2019. október 1-jétől
kempingek, üdülőházak,
közösségi szálláshelyek,
egyéb szálláshelyek, 2019. december 1. és 31. között 2020. január 1-jétől
falusi szálláshelyek
Szálláshely kezelő szoftver, adatszolgáltatás:
A szálláshely-szolgáltató meghatározott műszaki előírásoknak megfelelő szálláshelykezelő szoftvert alkalmaz, amely alkalmas arra, hogy az NTAK részére a Tv. 9/B. § (1) bekezdése szerinti személyes adatot nem tartalmazó, statisztikai adatkörbe tartozó adatokat továbbítsa. Az NTAK-t üzemeltető Magyar Turisztikai Ügynökség ZRT. (továbbiakban: MTÜ) térítésmentesen biztosítja a „Az Én Vendégszobám” alkalmazást (szoftvert) az olyan szálláshely-szolgáltatónak, amely legfeljebb 8 szobát 16 állandó férőhellyel hasznosít szálláshelyként.
A több mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek olyan szoftverek közül választhatnak, melyek alkalmasak az NTAK részére történő adatszolgáltatás teljesítésére. A Vhr. szerinti alkalmasság igazolásának megszerzéséhez a szoftvergyártóknak együtt kell működniük az üzemeltetővel, ezen gyártókról itt tájékozódhatnak: https://info.ntak.hu/szoftverek/
A napi és havi adatszolgáltatást a szálláshely-szolgáltató az elektronikus felületen történő regisztrációt követően teljesíti a szálláshelykezelő szoftver alkalmazásával. A szálláshely-szolgáltatók az adatszolgáltatáshoz szükséges adatokat a szálláshelykezelő szoftverben rögzítik, mely szálláshelykezelő szoftver a statisztikai adatkörbe tartozó adatokat anonimizáltan továbbítja az NTAK részére.
Első lépések:
· Az első adatszolgáltatás megkezdése előtt, a szálláshelykezelő szoftver és az NTAK közötti biztonságos hálózati kommunikációs kapcsolat érdekében a szálláshely-szolgáltatóknak el kell végezniük a szálláshelykezelő szoftver konfigurációját.
· Ezt követően a szálláshelykezelő szoftver és az NTAK automatikus hálózati kommunikációt tart fent.
A szálláshelykezelő szoftver automatikusan küldi az NTAK-ba:
· a technikai záráskor a napi adatszolgáltatás körbe tartozó adatokat
· a tárgyhónapot követő hónap 5. napján a havi adatszolgáltatás körébe tartozó adatokat
· a szoftverben a vendég adatainak rögzítését követően a vendég személyes adatait NEM tartalmazó, statisztikai adatkörbe tartozó adatokat
Ki jogosult az NTAK-ba történő napi adatszolgáltatás benyújtására, valamint az NTAK elektronikus üzeneteinek fogadására?
· a szálláshely-szolgáltatót regisztráló személy
· a regisztráló személy által a szálláshelyhez regisztrált további felhasználók
Vendég a Vhr. alapján az a természetes személy, aki a szálláshely-szolgáltatást ténylegesen igénybe veszi és ideiglenesen a szálláshelyen elszállásolják, függetlenül a szálláshely-szolgáltatásért ellenértéket fizető személyétől.
Vendégéjszaka: vendégenként eltöltött – éjszakát is magában foglaló vagy így elszámolt – legfeljebb 24 óra.
Amennyiben a szálláshely-szolgáltató a napi adatszolgáltatást az üzemeltető felhívása ellenére, ismételten nem teljesíti, az MTÜ a szálláshely-szolgáltató hatósági ellenőrzését kezdeményezi a szálláshely-szolgáltató felügyeletét ellátó jegyzőnél!
Az NTAK-nak a szálláshely-szolgáltató által nyújtott statisztikai adataihoz a helyi önkormányzat és az állami adóhatóság is hozzáférési jogosultsággal rendelkezik. Az önkormányzati felhasználóként belépő felhasználók jogosultak az illetékességi területükön működő kereskedelmi szálláshely-szolgáltatóktól érkezett vendégéjszaka-, és idegenforgalmi adó ellenőrzéséhez szükséges adatok, valamint az ezen adatokból készített kimutatások lekérdezésére és megtekintésére, továbbá a szálláshely-szolgáltatók által elérhető, önkormányzati felhasználóként belépő felhasználók részére készített adatelemzéseket megtekinthetik.
A szálláshely-szolgáltató a helyi önkormányzat idegenforgalmi adóról szóló rendelete szerinti nyilvántartás elektronikus vezetését a szálláshelykezelő szoftver alkalmazásával is teljesítheti. A helyi adózási szabályokról Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról és az önkormányzati adóeljárásokról szóló 15/2016. (XI. 25.) önkormányzati rendeletében tájékozódhatnak az önkormányzat honlapján: http://www.leanyfalu.hu