top of page

NAV Közlemények

Budapest, 2020. március 25.

Online Számla: nem kötelező az átállás

A járványhelyzet miatt az online számlaadat-szolgáltatásban, 2020. április 1-jétől július 1-jéig nem kötelező átállni a 2.0 verziójú XSD alkalmazására, tehát a korábbi verzióban küldött adatokat is fogadja a NAV.

A járvány terjedésének lassítására radikálisan csökkenteni kell a személyes érintkezések számát az élet minden területén. A számlázóprogramok frissítése azonban sok vállalkozásnál nem oldható meg távolról, ahhoz a fejlesztőnek fel kellene keresnie megrendelőjét. Problémát jelenthet az új verzió telepítése akkor is, ha abban külföldi fejlesztőnek kellene közreműködnie, illetve akkor, ha a magyarországi társaság informatikai rendszere külföldön működik, és a telepítés személyes jelenlét nélkül szintén nem kivitelezhető.

Mindez azt jelenti, hogy a NAV 2020. április 1-jétől nem szünteti meg az Online Számla rendszer 1.1 XSD verziójának támogatását és nem teszi kötelezővé a 2.0 XSD alkalmazását. Ezzel biztosítható, hogy a kötelező adatszolgáltatás folytonossága – az átállás miatti esetleges személyes jelenlétet igénylő technikai műveletek nélkül is – minden adózó részéről teljesíthető legyen. Fontos azonban, hogy a 2.0 XSD már 2020. február 27-étől használható éles környezetben, párhuzamosan az 1.1 XSD verzióval, ezért az átálláshoz a feltételek az Online Számla rendszer oldalán adottak. Ugyanakkor a NAV azt kéri, a rendkívüli helyzet melletti lehetőségeket mérlegelve és a biztonságos munkavégzést szem előtt tartva az új XSD verzióra átállás előkészületeit, lehetőség szerint folytassák az adózók, és ahol ez megoldható, történjen meg mielőbb az átállás.

További, fejlesztőknek szóló információk a GitHubon:

https://github.com/nav-gov-hu/Online-Invoice/issues/189#issuecomment-602552442

Nemzeti Adó- és Vámhivatal


_________________________________________________________________


Budapest, 2020. március 26.

Mindenkinek támpont a tervezet

Az őstermelők, az áfafizetésre kötelezett magánszemélyek és az egyéni vállalkozóknak is készített szja-bevallási tervezetet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Május 20-áig mindannyiuknak ki kell egészíteniük a tervezetüket, hogy abból érvényes bevallás legyen, vagy saját maguknak kell kitöltetniük és beküldeniük a 19SZJA nyomtatványt.

Az őstermelőknek, az áfás magánszemélyeknek és az egyéni vállalkozóknak az adóbevallási tervezet egy „ajánlat”, ami nem válik automatikusan bevallássá. Tehát ezeket a tervezeteket ki kell egészíteni az őstermelői, az egyéni vállalkozói, más a tervezetben nem szereplő (például ingatlan-bérbeadásból származó) jövedelmi adatokkal. Ha a mezőgazdasági őstermelő éves bevétele tavaly nem volt több mint 600 ezer forint és más bevallásköteles jövedelme sem volt, akkor bevallást sem kell benyújtania.

Ha az említett „kör” nem egészíti ki, nem módosítja az adóbevallási tervezetet, az nem válik érvényes személyijövedelemadó-bevallássá, erre a webes kitöltőprogram külön figyelmezteti is az érintett adózókat. A kiegészített szja-bevallási tervezetet, mentés után, május 20-áig kell elküldeni a NAV-hoz.

A NAV az adóbevallási tervezet összeállításához a kifizetők, munkáltatók által beküldött adatokat használta fel. Mivel a nem kifizetőtől származó bevételek, jövedelmek, valamint a mezőgazdasági őstermelők, az áfa fizetésére kötelezett magánszemélyek és az egyéni vállalkozók tevékenységéhez kapcsolódó bevételek, költségek nem szerepelnek a NAV nyilvántartásában, így azokat az adóbevallási tervezet nem tartalmazza, csak ajánlatként segít a bevallás elkészítésében.

Ha a mezőgazdasági őstermelő, az áfa fizetésére kötelezett magánszemély vagy az egyéni vállalkozó nem módosítja az adóbevallási tervezetét, vagy saját maga nem készít és nem nyújt be szja-bevallást, a NAV május 20-a után kéri a hiány pótlását, amire tizenöt napos határidőt ad.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Dr. Kis Péter András

szóvivő

06305429418

sajto@nav.gov.hu


____________________________________________________________________



2020. március 27.

Egyszerűsítés a telefonos ügyintézésben

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyszerűsítette az egyedi azonosítószámok igénylését, amire az egyedi adóügyek telefonos intézéséhez van szükség az Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerben (ÜCC). Az ügyfélazonosító szám legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazással (ONYA) igényelhető a TEL nyomtatványon.

Az ügyfélszolgálatok felkeresése helyett bizonyos adóügyeket egyszerűen, egy telefonhívással is el lehet intézni. Az ügyfélkapu mellett ez szintén egy kényelmes, gyors és biztonságos ügyintézési lehetőség. A telefonos ügyintézéshez mindössze ügyfélazonosító szám (PIN kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. További előnye, hogy így a NAV munkatársa közvetlenül segíthet az ügyfeleknek személyes találkozás nélkül is.

A telefonos ügyintéző rendszerben többek között javítható a papíron is benyújtható bevallás, kérhető adó- és jövedelemigazolás, adónemek közötti átvezetés, be lehet jelenteni levelezési címet és az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére is be lehet jelentkezni. Egyedi tájékoztatás kérhető az adószámla-egyenlegről, illetve az érintettek meggyőződhetnek az ellenőrzés tényéről és minősítésükkel kapcsolatban is érdeklődhetnek.

A telefonos ügyintéző rendszer hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, pénteken 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig ingyenesen hívható a 06-80/20-21-22-es telefonszámon.

Az online nyomtatványkitöltő használatához csupán ügyfélkapu-regisztráció szükséges. A szolgáltatás a https://onya.nav.gov.hu linken érhető el, ahol belépéskor az ügyfélkapus azonosító adatok megadása után a telefonos ügyintézési kérelem az Új nyomtatvány/Kérelmek/TEL adatlap kiválasztásával és kitöltésével indítható el. Természetesen az alkalmazás mobil eszközön is működik.

A kérelmek alapján a NAV a következő napon megküldi az ügyfél KÜNY-tárhelyére a telefonos ügyintézési azonosításhoz szükséges PIN-kódot.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal



bottom of page