Meghívó - Rendkívüli Testületi Ülés
Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Polgármestere
Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
rendkívüli, nyilvános ülésére
2022. november 29. napján 17:00 órára
Helyszín: Faluház, Bolba Lajos Terem (Színházterem)
(2016 Leányfalu, Móricz Zsigmond út 124.)
Napirend:
1. Döntés a 2023. évi adórendelet módosításáról
Előterjesztők: Adorján András polgármester, dr. Filep Julianna jegyző
Leányfalu, 2022. november 25.
Adorján András sk.
polgármester
Leányfalu Nagyközség Önkormányzatának Polgármesterétől
ELŐTERJESZTÉS
Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
2022. november 29-i rendkívüli, nyilvános ülésére
Tárgy: Az önkormányzat illetékességi területén alkalmazott helyi adókról szóló, 15/2016.
(XI.25.) önkormányzati rendeletének módosítása
Előterjesztő: Adorján András polgármester, dr. Filep Julianna jegyző
Az előterjesztést készítette: dr. Megyeri Johanna aljegyző
Tisztelt Képviselő-testület!
Előzmények, általános indokolás:
A 2019-ben megválasztott képviselő-testület az elmúlt 3 évben mintegy 3 milliárd forintnyi
külső, pályázatok útján elnyert forrással gyarapította a település vagyonát. Ez az összeg,
figyelembe véve, hogy az önkormányzat éves költségvetése pályázatok nélkül nem éri el a
700 millió forintot, jelentős eredménynek számít. Ezáltal számos régóta szükséges, tervezett
és a lakosság által elvárt beruházást pályázati forrásokból valósított meg: utak, járdák, az
óvodakert és a játszótér felújítása, az óvoda és az étkezde tetőzetének azbesztmentesítése, az
iskolai étkező bővítése, az óvodaépület és a pinceraktár tatarozása, a védőnői és orvosi
eszközbeszerzések, energetikai fejlesztések a faluházban és a polgármesteri hivatalban, a
romos Klein-villa felújításával a faluközpont rendezése, termálfürdő keleti szárnyának,
öltözőjének és vizesblokkjainak felújítása, gyermekorvosi rendelő építése, bölcsőde építése,
kulturális és közösségi programok pályázati forrásokból való finanszírozása, stb. Azonban
hosszú távon, a település működtetését és további fejlesztését nem lehet esetleges pályázati
sikerekre alapozni, így szükség lenne a stabil saját bevételek biztosítására is. Ehhez az
adórendszerünk átalakítására lenne szükség. Gyorsan növekvő lakosságszámunk ugyanis
emelkedő elvárásokat és csökkenő adóbevételeket teremt. Jelenleg ugyanis a helyi
adórendeletünk azzal jutalmazza az állandó lakóvá válást, illetve az életvitelszerűen itt élést,
hogy az ingatlanra kiszabott adó mennyiségéből 35% - 65 %-os kedvezményt nyújt egy éves
helyben lakás után. Tehát onnantól, hogy valaki leányfalusivá válik, többségében fele annyi
adót sem fizet ingatlanja után, mint korábban. Adórendszerünket azért formálták ilyenné
elődeink, mert korábban az állandó lakosok után lakóhelyük megkapta a lakos személyi
jövedelem adójának jelentős százalékát, ami jóval magasabb volt, mint a helyi adó mértéke,
így a település jól járt azzal, ha nőtt az állandó lakosainak száma. Mára azonban ez már nincs
így. A személyi jövedelemadóból való részesülés megszűnt, így adórendszerünk instabillá
vált.
Jelenlegi adórendszerünk további kérdéseket is felvet, mivel a fizetendő adó nagyságát
sávosan határozza meg, mely egyrészt a sávugrásoknál torzító hatású, másrészt az átlagnál
kisebb épületek és az átlagnál nagyobb épületek esetében magasabb négyzetméterárakat
határoz meg, az átlagosaknál kisebbeket. Sajnos azonban az épületek nagysága alapján
meghatározott adómérték nem tud tekintettel lenni például arra, hogy az adott ház milyen
2
műszaki állapotban van, a házban hányan élnek, és arra sem, hogy lakói milyen anyagi
helyzetben vannak.
Alapvető probléma továbbá, hogy a kivetett építményadó az elmúlt 10 évben nem emelkedett,
még az éves infláció mértékével sem, sőt a 2015-ben a hulladéktörvény módosulása miatt, a
közszolgáltatási szerződés következtében a hulladékszállításra vonatkozó adórész eltörlésre
került, adócsökkenést eredményezve ezzel. (Ennek ellensúlyozására történt 2015-ben telekadó
emelés, mely csak az üres telkek tulajdonosait érintette.) Amennyiben az elmúlt 10 évben
csak az éves infláció mértékével emelkedett volna a helyi adó, most már közel 160 millió
forintnak kellene lennie az építményadóból befolyó összegnek. Ehelyett még most sem éri el
a 10 évvel ezelőtti 108 millió forintot.
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Építményadó 107 822 103 463 103 076 96 365 97 265 97 924 95 807 96 897 99 595
Telekadó 13 458 17 603 12 654 12 556 22 055 23 289 21 820 21 010 19 987
Adók emelésére 2020-ban és 2021-ben a pandémia miatt elrendelt veszélyhelyzetben nem
volt lehetőség, így a 2019 végén mandátumot szerzett képviselő-testületnek ez az első
alkalma arra, hogy a költségvetés egyre fokozódó nehézségeit mérsékelje.
A fennálló nehézségeket tetézte az energiaárak 2022 folyamán bekövetkezett ugrásszerű
emelkedése, melyek kilátástalan helyzet elé állították az önkormányzatot.
Jelen gazdasági helyzetben és környezetben nemcsak a lakosság terhei nőnek, hanem az
önkormányzaté is, a teljesség igénye nélkül: közvilágítás, közterületi hulladékszállítás, a
település területén bármilyen probléma elhárítása, kátyúzás, útépítés, és a kötelező
közfeladatok ellátására vonatkozó szerződésekben rögzített díjak szintén követik az inflációt,
míg bevételeink a fentiekben részletezett okok miatt nem emelkednek. Az önkormányzat
teljes rezsiköltsége valamennyi intézményével együtt éves szinten a korábbi mintegy 25
millió forintról a becslések szerint 82-85 millió forintra emelkednek, amennyiben a korábbi
évek viszonylag enyhe időjárása folytatódik, hidegebb tél esetében ezek az összegek tovább
nőnek majd. Ebből kb. 5 millió forintot tud az önkormányzat takarékossági intézkedésekkel
spórolni a közszolgáltatások működőképességének fenntartása mellett.
Az adórendelet módosítására november 30-ig van lehetőség. Az ősz folyamán több
alkalommal is folytatott egyeztetéseket a képviselő-testület és a szakbizottsága is, melyek
eredményeképpen több javaslat is született.
A Pénzügyi, Gazdasági, és Településfejlesztési Bizottság - 2022. november 17-i ülésén -
végül két képviselő és két külsős bizottsági tag szavazatával azt a javaslatot támogatta, mely
egyszerűsítést és egységesítést, egyben jelentős mértékű adóemelést, vele párhuzamosan
jelentős mértékű szociális alap létrehozását irányozta elő. E javaslat azt tartalmazta, hogy
egyrészt az építményadó esetében valamennyi kedvezmény kerüljön megszüntetésre, másrészt
a hasznos alapterület tekintetében 80 m2-ig 900.-Ft/ m2, 80 m2-től 300 m2-ig 800.-Ft/m2,
300 m2 feletti ingatlan esetén szintén 900 Ft/m2 legyen az építményadó. Evvel a módosítással
220 millió Ft bevétele keletkezne az önkormányzatnak, tehát 100%-kal növekedne az
építményadóból származó bevétele, és ennek 15%-ával nőne az önkormányzat szociális
célokra adható költségvetési kerete.
A képviselő-testület a 2022. november 22-i ülésen az adórendelet módosításáról nem döntött,
mivel a bizottsági javaslatot – az ülésen is megjelenő és véleményüknek hangot adó polgárok
által megfogalmazott indokokat elfogadva - már az azt korábban megszavazó két képviselő
3
sem támogatta. A képviselő-testület úgy határozott, hogy újabb egyeztetéseket tart, és a
döntést a 2022. november 29-re meghirdetett rendkívüli ülésen hozza meg.
A 2022. november 24. napjára meghirdetett közmeghallgatáson az adórendelet tervezett
módosítása, az elvégzett számítások, kalkulációk ismertetve lettek. A képviselő-testület tagjai
és a megjelent polgárok többsége konszenzusra jutottak abban, hogy az adóemelés szükséges,
és a 25%-os mértékű emelést el tudták fogadni az építményadó, a telekadó, a kereskedelmi
egységek adójának tekintetében, és a medence adó 1500.-Ft-ra történtő emelését is.
További technikai módosítások:
1. Az ASP-re való átállás miatt az egyes adónemekhez kapcsolódó nyomtatványok már
nem képeznék az alaprendelet mellékleteit a központi nyomtatványokra való
megfelelés/átállás miatt.
2. Központi jogszabály megszüntette az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési
tevékenység esetén beszedhető adót, így ez a rendelkezés is hatályát veszti.
3. Az alaprendelet 12.§-ban szereplő átmeneti rendelkezések az alaprendelet bevezetése
miatt voltak szükségesek, így ez a szakasz is hatályát veszti.
További enyhítésként kérem a kedvezmények megtartását, tehát az 50 m2 alatti és a 300
m2 feletti ingatlanok esetében a kedvezmények eltörlésének, mellőzését: azért javaslom a
felső három kategóriában a helyi lakosok kedvezményének a fenntartását is, mivel a sávok és
a kedvezmények viszonylatában jelenleg is:
-egy 80 m2 ház után a tulajdonosa 190 Ft-ot fizet m2-ként,
-egy 350 m2-es 450 Ft-ot m2-ként
-egy 560 m2-es pedig 960 Ft-ot fizet m2-ként.
Ez már így is eléggé differenciált a nagy házak tulajdonosai esetében, tehát a kedvezmény
elvonás itt már nem felelne meg az arányosság elvének. Ez ugyan 4 millió forinttal kevesebb
bevételt jelentene az önkormányzat számára, de ennek ellenére így látom helyesnek.
Az előterjesztés 1. számú mellékletét képezi a módosító rendelet-tervezet.
Az előterjesztés 2. számú mellékletét képezi az egységes szerkezetbe foglalt alaprendelet.
Az előterjesztés 3. számú mellékletét képezi az építményadó módosításával kapcsolatos
számítások, táblázatok, melyek egyben az előzetes hatásvizsgálat részét is képezik.
Az előterjesztés 4. számú mellékletét képezi az adórendelet módosításával kapcsolatos
előzetes hatásvizsgálat, mely tartalmazza a többi módosított adónemekkel kapcsolatos
kalkulációkat.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést tárgyalja meg, hozzon
határozatot a módosítások fő irányainak elfogadásáról, majd annak megfelelően az arra
vonatkozó rendelet-tervezet fogadja el.
A Képviselő-testület ..… igen, ….. nem, ….. tartózkodással a következő határozatot hozta:
4
I: Határozati javaslat:
Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2022. (XI.29.) számú határozata
Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat illetékességi
területén alkalmazott helyi adókról szóló, 15/2016. (XI.25.) önkormányzati rendeletének
módosításával kapcsolatban az alábbiak szerint dönt:
a) a 25%-os egységes emelést kéri a rendeletbe beemelni az építményadó
vonatkozásában a kedvezmények megtartása mellett azzal, hogy: a kedvezmény csak
annak járjon, aki életvitelszerűen legalább két teljes összefüggő naptári éve él
Leányfalun,
c) a telekadó 25%-os, 80.-Ft/m2-ről 100.-Ft/m2-re emelése,
d) kereskedelmi egységek adójának 25%-os, 900.-Ft-ról 1125.-Ft-ra való emelése,
e) a medence adó 870.-Ft-ról 1500.-Ft/m2-re történő emelése.
Határidő: 2022. november 30.
Felelős: Adorján András polgármester és dr. Filep Julianna jegyző
II. Rendelet-alkotási javaslat:
A Képviselő-testület ..… igen, ….. nem, ….. tartózkodással a következő rendeletet alkotta:
Leányfalu Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a .../2022. (XI.29.)
önkormányzati rendeletével megalkotja az önkormányzat illetékességi területén
alkalmazott helyi adókról szóló, 15/2016. (XI.25.) önkormányzati rendeletének
módosítását az előterjesztés 1. számú melléklete szerint.
Határidő: azonnal
Felelős: dr. Filep Julianna jegyző és Adorján András polgármester
Leányfalu, 2022. november 25.
Adorján András sk.
polgármester