Helyi adózással kapcsolatos tudnivalók
Tisztelt Adózók!
A helyi adókról (1990. évi C. tv.) szóló jogszabályi előírások szerint az adózókat terhelő
építményadó, telekadó magánszemélyek kommunális adója, éves összegét két részletben,
minden év március 15-ig, illetve szeptember 15-ig kell megfizetni. A gazdálkodó
szervezetek (ideértve az egyéni vállalkozókat is) szintén március 15-ig, illetve szeptember 15-
ig teljesítik helyi iparűzési adóelőleg fizetési kötelezettségüket.
Az előző évekhez hasonlóan idén is év elején (február vége, március eleje) kerültek
kiküldésre az egyenlegértesítők, melyek a 2022. évi előírásokat illetve az előző évek
tartozásait, túlfizetéseit tartalmazta. Az előírások és tartozások esetén az egyenlegértesítők
mellé csekket is mellékeltünk a befizetési összegek és fizetési határidők feltüntetésével.
A gazdasági társaságok és az egyéni vállalkozók postai úton nem kaptak
egyenlegértesítőt!
A hatályos jogszabályi előírások szerint a gazdálkodó szervezetek (többek között a gazdasági
társaságok, a szövetkezetek, a külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepei, az állami
vállalatok, az egyéb állami gazdálkodó szervek, a végrehajtói irodák, a közjegyzői irodák, az
ügyvédi irodák, az egyéni cégek, továbbá az egyéni vállalkozók, az egyesületek, a
köztestületek, valamint az alapítványok) elektronikus ügyintézésre
kötelesek, rendelkezniük kell cégkapuval, illetve minden egyéni vállalkozónak
rendelkeznie kell ügyfélkapuval. Emiatt ezen adózóink minden adónemről (tehát nem
csak a helyi iparűzési adóról, hanem az esetleges egyéb adónemekről is) már csak cégkapura,
illetve ügyfélkapura kaptak elektronikus úton egyenlegértesítőt. Az ügyfelek az
ügyfélkapuhoz regisztrált e-mail címükre a dokumentum érkezéséről értesítést is kaptak, és az
egyenlegértesítőt a tárhelyre belépve tölthették le.
A vállalkozások a jövőben is már csak elektronikus úton kapnak értesítéseket nem csak
az önkormányzati, hanem az állami adóhatóságtól is, ezért kérjük a vállalkozások
képviselőit, hogy rendszeresen ellenőrizzék tárhelyüket! Kérjük, hogy a cég
képviseletében eljáró személy meghatalmazását időben küldjék el Hivatalunk részére, mert
ennek hiányában az ügyintézési idő akár több nappal is megnövekedhet.
A hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében a belföldi jogi személynek és az általános
forgalmi adó fizetésére kötelezett természetes személynek – ideértve az egyéni vállalkozót is
– (a továbbiakban együtt: pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó) legalább egy
belföldi pénzforgalmi számlával kell rendelkeznie. A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett
adózó a fizetési kötelezettségét belföldi pénzforgalmi számlájáról történő átutalással köteles
teljesíteni.
A pénzforgalmi számlanyitásra nem kötelezett adózó a fizetési kötelezettségét belföldi fizetési
számlájáról történő átutalással vagy készpénz-átutalási megbízással köteles teljesíteni.
Amennyiben elektronikus ügyintézésre kötelezett, de pénzforgalmi számlanyitásra nem
kötelezett, és fizetési kötelezettségét nem átutalással kívánja teljesíteni, ügyfélfogadási időben
személyesen az Adóirodában „csekket” igényelhet, vagy bármely OTP bankfiókban az
adónemnek megfelelő számlára történő befizetéssel teljesítheti fizetési kötelezettségét.
FELHÍVJUK FIGYELMÜKET!
Az önkormányzati ASP rendszer bevezetésének köszönhetően most már minden
ügyfélkapuval rendelkező adózó (magánszemély, egyéni vállalkozó), illetve cégkapuval
rendelkező adózó (gazdasági társaság) bármikor nyomon követheti az adószámláját az E-
Önkormányzat portálon, mely elérhető az alábbi címen: https://ohp-20.asp.lgov.hu.
vagy Leányfalu hivatalos oldalán keresztül: https://www.leanyfalu.hu
Javasoljuk, hogy az adófizetési határidők és az év vége közeledtével minden esetben
ellenőrizzék adószámlájukat!
Amennyiben a fenti oldalra való belépést és az ügyfélkapus azonosítást követően hibaüzenet
jelenik meg, akkor valószínűleg adateltérés van az adóhatóság nyilvántartása és a személyi
adat nyilvántartás adatai között (az adózó az önkormányzati adóhatóság felé nem a személyi
igazolványában szereplő adatokkal egyező adatokat adott meg, pl. több keresztneve van,
de csak egy keresztnevet adott meg). Ilyen esetben kérjük, keressék az Adóirodát a lenti
elérhetőségeken és az adategyeztetést követően az adóegyenleg lekérdezés lehetővé válik.
Kérjük, ha valakinek hátraléka van, azt mielőbb rendezze!
Ezúton is felhívjuk a figyelmet arra, hogy a törvényi előírások szerint a természetes személy
adózó – ideértve a vállalkozási tevékenységet folytató és az általános forgalmi adó fizetésére
kötelezett természetes személyt is –írásbeli kérelmére az adóhatóság évente egyszer legfeljebb
500 ezer Ft összegű adótartozásra jövedelem és vagyonvizsgálat nélkül legfeljebb 12
havi pótlékmentes részletfizetést engedélyez. Ha adótartozását nem tudja egy összegben
kifizetni, akkor javasoljuk, hogy a végrehajtási cselekmények – és az ehhez kapcsolódó
adózót terhelő további költségek – elkerülése érdekében kérjen részletfizetést!
Amennyiben a fenti oldalra való belépést és az ügyfélkapus azonosítást követően hibaüzenet
jelenik meg, akkor valószínűleg adateltérés van az adóhatóság nyilvántartása és a személyi
adat nyilvántartás adatai között (az adózó az önkormányzati adóhatóság felé nem a személyi
igazolványában szereplő adatokkal egyező adatokat adott meg, pl. több keresztneve van,
de csak egy keresztnevet adott meg). Ilyen esetben kérjük, keressék az Adóirodát a lenti
elérhetőségeken és az adategyeztetést követően az adóegyenleg lekérdezés lehetővé válik.
Az Adóiroda elérhetőségei
Bármely adózással kapcsolatos kérdés esetén kérjük, keressék az Adóiroda munkatársait a
06/26-580-067-es telefonszámon, ugyfelszolgalat@leanyfalu.hu, pajor.belane@leanyfalu.hu,
csizmadi.beata@leanyfalu.hu email címen vagy személyesen az alábbi ügyfélfogadási
időkben: hétfő: 14-18 óra, szerda: 8-12 és 14-16 óra, péntek: 8-12 óra.
Együttműködésüket köszönjük!
Leányfalu Nagyközség Önkormányzata